Usmernenie ÚVZ SR k ochranným a bezpečnostným opatreniam na pracovisku v súvislosti s rizikom ochorenia COVID-19 v čase krízovej situácie
Používanie vlastných zariadení a pomôcok: Spoločné používanie zariadení a pomôcok (napr. písacích potrieb, klávesníc, nástrojov a pod.) by sa malo zredukovať na nevyhnutnú mieru. Zariadenia a pomôcky by mali byť používané predovšetkým individuálne; ak je zdieľanie nutné, okruh používateľov by sa mal zredukovať na čo najmenšiu mieru.
Dodržiavanie bezpečných odstupov: Zamestnávateľ by mal v maximálnej možnej miere a v rámci svojich možností ako aj možností vyplývajúcich z priestorového usporiadania prevádzky vytvoriť zamestnancom podmienky na ochranu pred šírením koronavírusu napríklad zväčšením rozostupov a dodržiavaním primeranej vzdialenosti medzi zamestnancami (minimálna vzdialenosť 2 m medzi zamestnancami, resp. medzi zamestnancom a klientom). V tejto súvislosti je potrebné prehodnotiť pracovné postupy, aby bolo umožnené dodržiavanie bezpečných odstupov, resp. skrátiť čas, ktorí strávia zamestnanci v menšom odstupe. Podľa priestorových a organizačných možností pracoviska by sa malo zvážiť prijímanie klientov alebo rokovanie s nimi v oddelených (samostatných) priestoroch tak, aby sa zredukovala frekvencia a počet kontaktov na najnižšiu mieru, napr. 1 zamestnanec a 1 klient. Zamestnávateľ by mal zvážiť riziko šírenia ochorenia na pracovisku (najmä v prípade open space) a prípadne vykonať režimové/organizačné opatrenia (striedanie zamestnancov, umožniť aspoň časti zamestnancov home office) z dôvodu zníženia obsadenosti priestoru a umožnenia zväčšenia vzdialenosti medzi zamestnancami.
Práca on-line: Tam, kde je to možné, mal by sa v maximálnej možnej miere obmedziť fyzický kontakt s klientmi alebo spolupracovníkmi (porady, konferencie) napríklad využívaním online technológií alebo telefonickej komunikácie.
Predchádzať nadbytočnému zhromažďovaniu osôb: Zamestnávateľ by mal vytvoriť také podmienky (napríklad posunom času začiatku alebo skončenia pracovnej doby, prestávok a pod.), aby pri príchode alebo odchode z pracoviska nedochádzalo k nadbytočnému zhromažďovaniu zamestnancov v spoločných priestoroch (vchod, vrátnica, šatne a pod.).
Výťahy:
Je potrebné vyhnúť sa nadbytočnej koncentrácii osôb vo výťahu. Odporúča sa
v maximálnej možnej miere obmedziť cestovanie výťahom, prípadne sa mu celkom vyhnúť
(najmä v nižších budovách). V prípade cestovania výťahom je optimálne zníženie počtu osôb
na ¼ maximálne povoleného počtu osôb.
Klimatizácia: Klimatizácia môže byť považovaná za zdroj možného rizika, preto sa odporúča - aspoň tam, kde je to možné - využívať skôr prirodzené vetranie. Pri vstupe do miestnosti sa odporúča otvoriť okná na cca 15 minút a to najmä vtedy, keď sa tam predtým zdržiavalo väčšie množstvo ľudí. Bližšie požiadavky na používanie klimatizácie sú uvedené v opatrení Úradu verejného zdravotníctva SR č. OLP/4083/2020 a patria medzi ne napr.:
- pri zabezpečovaní vetrania vzduchotechnickým zariadením sa odporúča zvýšiť výmenu vzduchu vo všetkých priestoroch a zabezpečiť jeho trvalý chod,
- vzduchotechniku nastaviť na nominálny prietok vzduchu cca 2 hodiny pred začiatkom prevádzky a nastaviť na nižší prietok vzduchu cca 2 hodiny po skončení prevádzky; v čase, keď budova nie je používaná, nevypínať vetranie, ale ho udržiavať v prevádzke pri nižšom prietoku vzduchu,
- ak bola vzduchotechnika počas posledných dvoch mesiacov mimo prevádzky, odporúča sa zabezpečiť vetranie priestorov vzduchotechnickým zariadením minimálne 24 hod. pred otvorením prevádzky,
- vyhnúť sa otváraniu okien na toaletách, ak sú odvetrávané núteným vetraním,
- nepoužívať rotačné výmenníky tepla alebo sa uistiť, že nevykazujú netesnosti, ktoré by
umožňovali prienik odpadového vzduchu do privádzaného vzduchu atď.
Zariadenia na osobnú hygienu:
Zariadenia na osobnú hygienu musia byť vybavené tečúcou vodou, tekutým mydlom
a jednorazovými papierovými utierkami. Zariadenia na osobnú hygienu je potrebné
dezinfikovať minimálne raz denne.
Meranie telesnej teploty pri vstupe na pracovisko nie je povinné a má odporúčací
charakter; podrobnosti bezkontaktného merania telesnej teploty sú uvedené v Usmernení ako
postupovať pri meraní telesnej teploty a pri odhalení zvýšenej telesnej teploty pri vstupe do
nemocníc a do priemyselných podnikov zo dňa 2. apríla 2020.
Príznaky možného ochorenia:
Zamestnanci, ktorí majú príznaky respiračného ochorenia s podozrením na COVID-19
(zvýšená teplota, ťažkosti s dýchaním, kašeľ, nádcha a pod.) by mali zostať doma, vyhýbať sa
úzkemu kontaktu s inými ľuďmi vrátane členov rodiny, prípadne kontaktovať svojho
poskytovateľa zdravotnej starostlivosti alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva a
uviesť podrobnosti o poslednom pohybe a príznakoch. V prípade objavenia sa príznakov
počas pracovnej doby je potrebné informovať o tom nadriadeného. Vhodné je preventívne
vyčleniť samostatnú miestnosť pre prípadné izolovanie potenciálne infikovanej osoby.
Test na alkohol dychovou skúškou:
V súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a
ochrane zdravia pri práci o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov je zamestnávateľovi uložená všeobecná povinnosť sústavnej kontroly zamestnanca,
či nie je v pracovnom čase pod vplyvom alkoholu. Rozsah, obsah ani periodicita kontrol nie je
všeobecne ustanovená a špecifikujú si ich sami zamestnávatelia, so zreteľom na osobitosti a
komplikovanosť vykonávaných prác, zložitosť zariadení a technológií, štruktúru a
kvalifikovanosť zamestnancov, predchádzajúce skúsenosti s dodržiavaním predpisov, výskyt
pracovných úrazov, nebezpečných udalostí a pod.
Pri podozrení alebo pri vyskytujúcich sa problémoch s požívaním alkoholu na
pracovisku je potrebné vykonanie kontroly dychovou skúškou. Podľa § 12 zákona č.
124/2006 Z. z. je zamestnanec povinný podrobiť sa vyšetreniu, ktoré vykonáva zamestnávateľ
alebo príslušný orgán štátnej správy.
Doteraz neboli zistené prípady infikovania sa počas alebo v dôsledku dychovej skúšky
na alkohol, ale vzhľadom na súčasnú epidemiologickú situáciu by mal zamestnávateľ zvážiť
odôvodnenosť takého testovania a riziká, ktoré sú s tým spojené.
V prípade, že k testovaniu dôjde, musí sa uskutočniť za dodržania všetkých
príslušných bezpečnostných a hygienických zásad (používanie jednorazových náustkov
vybavených spätnou záklopkou, ktorá zabráni subjektu nasávať vzduch späť cez náustok,
nedotýkať sa prístroja, osoba vykonávajúca testovanie musí byť vybavená príslušnými OOPP
a pod.).
Pretože každá organizácia má iné podmienky vykonávania práce, je predovšetkým na
zamestnávateľovi (a tiež na jeho dohode so zástupcom zamestnancov), ktoré z opatrení uvedie
do praxe tak, aby bola umožnená činnosť prevádzky a zároveň sa znížilo riziko šírenia
infekcie. Je vhodné opatrenia kombinovať (napr. zabezpečiť odstupy medzi zamestnancami
min. 2 m; v prípade vyššieho počtu zamestnancov striedať zamestnancov pracujúcich na
pracovisku a zamestnancov pracujúcich v režime home office tak, aby bolo umožnené
dodržať bezpečnú vzdialenosť medzi zamestnancami, resp. doplniť bariéry, ak to charakter
práce a bezpečnostné predpisy umožnia).
Zdroj: https://www.uvzsr.sk/docs/info/covid19/Usmernenie_pre_pracoviska_UPR.pdf